Taikuri Risto Leppänen teki hauskan videon torstaina kouluun palaaville – älä kokeile tätä välitunnilla

Koulujen etäopetus päättyy torstaina.

Opetus- ja kulttuuriministeriö kertoi tiistaiaamun ajankohtaiskatsauksessa päiväkotien ja perusopetuksen rajoitusten purkuun liittyvistä toimista.

Lähiopetuksen rajoittamiseen ei ole enää syytä. Kouluissa ei sovelleta enää valmiuslakia.

Rajoitusten purku on aloitettu useissa maissa juuri päiväkodeista ja kouluista. Suomi seuraa muiden maiden kokemuksia, etenkin Pohjoismaiden.

Opetushallituksella on ohjeet turvallisesta paluusta kouluihin, ja koulut tekevät omat ohjeensa.

Omat ”ohjeensa” kouluun palaaville oppilaille teki myös taikuri ja magikoomikko Risto Leppänen.

• Videon voi katsoa artikkelin yläosaan aukeavasta ikkunasta.

– Teimme taikavideon liittyen alkaviin kouluihin ja tässä muutama temppu, mies virnistää.

Leppänen painottaa, ettei Ben Elfin kuvaama ja leikkaama video kuulu opetussuunnitelmaan, eikä hän neuvo kokeilemaan temppuja välitunneilla.

– Näillä ei kannata yrittää tehdä vaikutusta kavereihin, mies varoittaa.

Leppänen tekee taikuutta omilla ehdoillaan. Kani hatusta ei ole mitään, mutta hattu kanista olisi.

Leppäsen ura magian parissa on pitkä, sillä hän aloitti taikuuden jo 6-vuotiaana Keravan neuvolassa.

– Olin hakemassa rokotusta ja neuvolassa oli taikuri, joka taikoi kyyhkysiä tyhjästä. Olin ihan huuli pyöreänä ja taikakärpänen puraisi heti. Ryntäsin kirjastoon lainaamaan Mikki Hiiren taikakirjan ja Solmu Mäkelän oppaan. Niistä oppimiani temppuja tuli sitten näytettyä vanhemmille ja kavereille niin, että he kyllästyivät jossain vaiheessa, Leppänen nauraa.

Leppänen painottaa, ettei hän ole pelkkä taikuri, vaan magikoomikko.

Pysähdytään tähän, mikä se sellainen on?

– Yhdistän taikuuteen tilannekomiikkaa. Huomasin, että mun tapa pärjätä alalla on kohdata yleisö huumorilla, olla läsnä ja tarttua hauskuuteen, joka syntyy niissä tilanteissa.

Kun tekee magikomiikkaa ja temppu menee pieleen, niin voiko koko homman kääntää vitsiksi?

– Mulla on show’ssa elementtejä, että nyt ei mennyt ihan putkeen. Onhan se eräänlainen turvaverkko, jos temppu ei toimi. Voi vetää tsoukiksi ja on niin joskus käynytkin.

Enää Leppäsen ei tarvitse temppuja opetellessaan painella kirjaston taikahyllylle. Uudet jutut syntyvät toisella tavalla.

– Mulla on tapana ottaa taikuuden klassikoita ja pistää niihin joku oma twisti. Lainaan vaikka setelin yleisöltä, siihen seteliin kirjoitetaan nimi ja seteli häviää. Sitten se seteli onkin vaikka appelsiinin sisällä. Tykkään matkustella ja reissuilla voi tulla ihan ihme ideoita. Klassikkotemput ovat toimineet satoja vuosia, joten niiden päälle on varmaa rakentaa omia juttuja.

Kania Leppänen ei kuitenkaan ole vielä vetänyt hatusta.

– Pitäisi varmaan vetää kanista hattu, niin olisi oman näköinen temppu. Kaniparka. Saisin Animalian saman tien kimppuuni. Mutta eikös kaikki julkisuus ole hyvästä? taikuri nauraa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?